«Знайди шлях»
Методика діагностики перцептивної антиципації у вигляді комп’ютерної гри «Знайди шлях» («Find the Way»)
За сприяння Лабораторії психодіагностики Катериною Андронніковою завершено роботу над новим психологічним комп'ютерним тестом.
Автори: Андроннікова К.А. (психологія) , Заводовський Ф.М. (програмування).
Передбачливість, установлення причинно-наслідкових зв'язків (аналіз минулого, сьогодення й майбутнього одночасно) стосовно до людини визначається терміном «антиципація». Антиципація по визначенню Б.Ф.Ломова й Є.М. Суркова – «це здатність (у самому широкому сенсі) діяти й приймати ті або інші рішення з певним тимчасово-просторовим випередженням у відношенні очікуваних майбутніх подій» (і має універсальне значення для всіх сторін діяльності людини). Вона залежить від типу завдань, що визначають ті або інші конкретні дії, і критеріїв, якими користується людина при їхньому вирішенні. Антиципацію варто розглядати як специфічний когнітивно-регулятивний процес, в основі якого лежать інтегральні механізми роботи мозку.
В основі гри покладені уявлення Б.Ф. Ломова й Є.М. Суркова про рівневу будову антиципації, а саме про важливість перцептивного рівня.
Саме перцептивний рівень антиципації, на відміну від більш простих рівнів, відображає ускладнену інтеграцію психічних процесів, наслідком якої є установка індивіда на кінцевий ефект і синтез минулого досвіду, до яких долучається свідомий контроль, вольові зусилля людини. Крім того, це є основою для формування більш складних форм антиципації, таких як рівень уявлень та мовно-розумовий рівень.
Клас розв'язуваних завдань на цьому рівні антиципації:
• Окомірні завдання в плані визначення відстаней, швидкостей, прискорень об'єктів, що рухаються.
• Вибір найкоротшого маршруту руху.
Основні критерії:
• Точність розпізнавання й визначення потрібної відстані (дистанції) і
швидкості рухів.
• Мінімізація проходження шляху за часом. Своєчасне перемикання на черговий рух або завдання дії.
Розв'язний ефект антиципації:
• Ефект своєчасності й точності рухів у просторі й часі.
• Ефект переваги у виборі маршруту з безлічі інших.
• Деякі ефекти переваги в пошуку маршрутів руху й перевірки перцептивних гіпотез.
Мотивація до виконання тесту будується на інтересі до проходження цікавої, захоплюючої гри. Гра представляє серію рівнів (30), у яких досліджуваному пропонується певна ситуація розташування м'ячика, прямокутника та певні перешкоди. Потрібно домалювати перешкоди на шляху м'ячика так, щоб він досяг прямокутника.
По мірі проходження гри рівні ускладнюються. При цьому поки рівень не пройдений (м’ячик не досяг прямокутника) до наступного рівня перейти неможливо. Також гру не можна зупинити поки досліджуваний її повністю не пройде.
Обмеження гри в часі – 30 хвилин, після спливу яких, якщо до цього не пройдені усі рівні, з’являється повідомлення про закінчення гри. В результаті проходження методики збираються 7 інформативних показників, які гарно інтерпретуються.
Доведено валідність та створені орієнтовні норми до тесту.
Методика може ефективно використовуватися в наукових дослідженнях та практичній психології.